Husbilsfantaster

Husbilsfantaster

Husbilsfantaster. Man ska ha husbil. I alla fall om man bor i Västsverige. Här bor Sveriges största husvagns- och husbilsfantaster.

Husbilsfantaster. Man ska ha husbil. I alla fall om man bor i Västsverige. Här bor Sveriges största husvagns- och husbilsfantaster.

Husbilsfantaster. Man ska ha husbil. I alla fall om man bor i Västsverige. Här bor Sveriges största husvagns- och husbilsfantaster.

En av tio är intresserad av husvagnar och husbilar. Det visar rapporten Intressekompassen 2015 som bygger på en ny TNS Sifo-undersökning. Bakom rapporten står Sveriges ledande tidskriftsförlag.

När campingarna nu slår upp portarna för säsongen våras det för boende i Västsverige*. De är nämligen mest intresserade i landet av husvagnar och husbilar. Var tionde person i regionen har detta intresse. Ingen annanstans i landet är heller intresset för simning, hälsa och friskvård så stort som i Västsverige. I övrigt toppar resande, litteratur och musik listan över västsvenskarnas vanligaste intressen, följt av mat, film och tv.

– I västra Sverige finns ett flertal populära campingplatser. En hel del av dem har natursköna, havsnära lägen, vilket naturligtvis lockar västkustborna. Många som tidigare har haft båt vill nu prova campinglivet, säger Ulla Carle, chefredaktör för tidningen Husvagn & Camping.

De som bor i Västsverige har i snitt sex intressen och lägger cirka 1 217 kronor i månaden på sina intressen, det är mest i Sverige. De ägnar i snitt 50 minuter om dagen eller 25 timmar i månanden åt sina intressen.

Människor och tidningar inspirerar till nya intressen

Vi får upp ögonen för nya intressen när vi träffar nya människor (41 %) och får tips från familj och vänner (35 %). 21 procent av svenskarna har också blivit nyfikna på nya intressen efter att ha läst en tidskrift eller ett reportage. I vårt bejakande av våra intressen spelar tidskriften en viktig roll – en av fem svenskar uppger att tidskriftsläsande är en del av att ägna sig åt sitt intresse.

De vanligaste intressena i Västsverige:

  • Resa: 38%
  • Litteratur, läsning och skrivande: 36%
  • Lyssna på musik: 34%
  • Mat – matlagning och enskilda produkter: 31%
  • Film: 28%; TV: 28%
  • Hälsa och friskvård: 27%
Annons:


Kommentera